Onlangs heeft de dochter van de toenmalige eigenaar G. Karten  ons meer informatie gegeven over de UK269. UK269 update

Galathea heeft in november 2003 van de Belastingdienst een uitgebrande Urker kotter gekocht, de UK269.

Het wrak is door de leden gestript en volledig schoongemaakt, en op 17 januari 2004 – met toestemming van de gemeente Almelo en een vergunning van het Waterschap Regge en Dinkel – afgezonken in de Leemslagenplas in Almelo.

Daar dient de 17 m. lange boot als duikobject én kunstmatig rif. De boot ligt op een diepte tussen de 20 en 24 m.; het dak van de kajuit bevindt zich op een meter of 15.

Geschiedenis

Bouwjaar

1947. Tot 1974 was de boot een binnenvaartschip, met als eigenaar
J. Mellies, koopman uit Assen, Vaart NZ 66.
Volgens de KvK zitten er op dit moment op dit adres een advocatenkantoor en een container, contructions en aircraft-docking bedrijf.
2 vroegere bedrijven welke hier voorheen gevestigd waren zijn uitgeschreven uit het handelsregister.

Daarna gaat het schip naar Erica

In de verkoopakte van 26 september 1974 is sprake van een dek, stuurhut, 2 masten, ligdek en machinekamer.
Terug naar Assen gaat de boot op 19 januari 1983: hiervan is geen akte, maar wel een stamkaart.
De boot verhuist daarna naar Papenhoven (bij Maastricht). In de verkoopakte van 31 mei 1985 wordt ook melding gemaakt van slaaphutten, douche, toilet, dagverblijf, kombuis.
En op de stamkaart wordt als adres opgegeven: Berghaven 14 aan boord van
UK269!
Op 19 juni 1998 gaat de boot naar Vroomshoop, door middel van een ruil met gesloten portomonaie tegen een woonark. In de betreffende akte is er voor het eerst sprake van de naam “Arie”, voorheen “Immanuel”.

De Belastingdienst legt op 24 november 2000 beslag op de boot en ‘parkeert’ de boot op de gemeentewerf in Almelo. Daar wordt de boot in brand gestoken door onbekenden.

Galathea koopt de boot – als wrak – op 13 november 2003, waarna op 9 december 2003 de ‘Beschikking doorhaling van teboekstelling’ door de Rechtbank Groningen volgt.

Urk
Naar aanleiding van publicaties in ‘De Twentsche Courant Tubantia’ neemt ‘De Stentor’ een artikel over de Urker kotter in haar editie Flevoland op. Ook het weekblad ‘UrkActueel’ is naarstig op zoek naar de oorsprong van het ‘spookschip’.
De UK269 schijnt in eerste instantie niet bestaan te hebben, zo blijkt uit onderzoek van de journalisten.

Totdat enige tijd later een lezer, Rein Hakvoort, zich meldt, en vertelt dat hij als jongen in de jaren 1964-1971 op de kotter van zijn vader heeft gevaren. De UK269, dus, die echter nooit als zodanig geregistreerd is geweest. De oude registraties van het schip zijn respectievelijk UK128 en UK129.

De boot is in 1971 verkocht, maar Hakvoort heeft járen later ‘zijn’ schip in de haven van Urk zien liggen en heeft toen met de schipper gesproken. Die wist dat de kotter uit Urk kwam, en had de boot op 26 september aangeschaft. UK 26-9 (!) leek hem wel een leuke naam voor de boot…